Three Equal Columns

Column 1

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:

Έχεις σωθεί;

Column 3

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ:

""Ήσαν δε προσκαρτερούντες..."

Παρασκευή 7 Ιουνίου 2024

"Συναγμένοι δύο ή τρεις"

Σε προηγούμενο άρθρο μου, υποστήριξα ότι "δεν πηγαίνεις στην εκκλησία", η εκκλησία πάει μαζί σου. Ή για να το θέσω αλλιώς, όπου κι αν πας, εκεί πηγαίνει η εκκλησία.

Αυτό εγείρει ερωτήματα σχετικά με το Ματθαίος 18:20: "Γιατί όπου είναι συναγμένοι δύο ή τρεις στο όνομά μου, εκεί είμαι κι εγώ ανάμεσά τους". Αυτό το εδάφιο χρησιμοποιείται συχνά με έναν από τρεις τρόπους.

Ματθαίος 18:20 - Τρεις χρήσεις
Πρώτον, χρησιμοποιείται για την καταδίκη των μοναχικών πιστών. Ξέρετε, αυτών που έχουν εκκλησία μόνοι τους, ασκώντας κάποιο χόμπι ή (το πιο πιθανό) προτιμώντας το κρεβάτι. Σε αυτά τα είδη των Χριστιανών, οι άνθρωποι παραθέτουν το εδάφιο αυτό και μετά λένε, «Δεν μπορείς να έχεις εκκλησία μόνος σου». Φυσικά, συχνά συνεχίζουν να λένε ότι δεν μπορείς απλά να είσαι πιστός, χωρίς να υπάρχει ένας ιεροκήρυκας, κάποια υμνωδία και προσευχή, και μια προσφορά, και Δείπνο Κυρίου, και… λοιπόν, έχετε την εικόνα.

Ο δεύτερος τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιείται αυτό το εδάφιο, είναι για να κάνει τους ποιμένες να αισθάνονται καλύτερα όταν η προσέλευση είναι χαμηλή σε μια κυριακάτικη λειτουργία ή μια συμπροσευχή. Θυμάμαι μια κυριακάτικη σύναξη στην πρώτη μου εκκλησία, όταν εμφανίστηκαν μόνο πέντε άτομα, μαζί με τη γυναίκα μου κι εμένα! Θυμάμαι καθαρά ότι παρέθεσα στην εκκλησία το Ματθαίος 18:20, για να μας βοηθήσει να συνειδητοποιήσουμε ότι, παρόλο που δεν ήρθε κανένας άλλος, ο Ιησούς ήταν εκεί μαζί μας. Δεν με έκανε να νιώσω καλύτερα…

Ο τρίτος τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιείται συχνά αυτό το εδάφιο είναι για την υπεράσπιση των κατ' οίκον εκκλησιών. Οι άνθρωποι των παραδοσιακών εκκλησιών "από τούβλα και κονίαμα" λένε κάτι όπως, «Δεν μπορείτε πραγματικά να χρησιμοποιήσετε τα χαρίσματά σας σε μια μικρή σύναξη. Πρέπει να είστε μέρος μιας μεγάλης σύναξης όπου όλα τα χαρίσματα είναι παρόντα και όλοι βοηθούν ο ένας τον άλλον». Είναι εξαιρετικά απίθανο όλοι να χρησιμοποιούν το χάρισμά τους σε μια μεγάλη εκκλησία, αλλά ανεξάρτητα από αυτό, ο υπέρμαχος της κατ' οίκον εκκλησίας θα αναφέρει συχνά το Ματθαίος 18:20, υπερασπιζόμενος την άποψη ότι και αν μόνο λίγοι άνθρωποι συνάγονται, οι κατ' οίκον εκκλησίες είναι επίσης εκκλησίες.

Προσωπικά, δεν νομίζω ότι καμία από αυτές τις χρήσεις είναι σωστή.

Το Ματθαίος 18:20 στα συμφραζόμενα
Το Ματθαίος 18:20 είναι ένα από εκείνα τα εδάφια (όπως κάθε άλλο εδάφιο στη Βίβλο) όπου τα συμφραζόμενα είναι το κλειδί. Στο εδάφιο 18, ο Ιησούς παρέχει οδηγίες για το πώς να αποκαταστήσετε έναν ομόπιστό σας που αμαρτάνει ("ό,τι κρατήσετε ασυγχώρητο στη γη, θα είναι ασυγχώρητο και στον ουρανό· και ό,τι συγχωρήσετε στη γη, θα είναι συγχωρημένο και στον ουρανό"). Μετά από αυτές τις οδηγίες, ο Ιησούς μιλά για δύο ή τρεις συναγμένους στο όνομά Του.

Αυτό που λέει λοιπόν ο Ιησούς είναι ότι όταν η εκκλησία προσπαθεί να αποκαταστήσει έναν αμαρτωλό αδελφό ή αδελφή που αμάρτησε, είναι εκεί μαζί τους, βοηθώντας τους να πάρουν σοφές και στοργικές αποφάσεις για το καλό του αμαρτωλού και ολόκληρης της εκκλησίας. Το εδάφιο δεν έχει καμία σχέση με τον προσδιορισμό του τι είναι εκκλησία και τι όχι, αλλά έχει να κάνει με το πώς η εκκλησία μπορεί να βοηθήσει ένα από τα μέλη της που παραστράτησε.

Το Ματθαίος 18:20 θεολογικά
Ακόμη και χωρίς τα συμφραζόμενα, ένας μικρός θεολογικός προβληματισμός αποκαλύπτει ότι το Ματθαίος 18:20 δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ορίσει μια εκκλησιαστική σύναξη. Εάν ο Ιησούς λέει ότι είναι παρών μόνο όταν συγκεντρώνονται δύο ή τρεις, τότε αυτό σημαίνει ότι ο Ιησούς δεν είναι παρών με τον καθένα μας καθώς περνάμε τη μέρα μας; Δεν είναι μαζί σας όταν προσεύχεστε, όταν πηγαίνετε στη δουλειά, και όταν αντιμετωπίζετε δοκιμασίες και πειρασμούς; Δεν είναι ο Ιησούς με τον Κινέζο ποιμένα σε ένα κελί φυλακής; Δεν είναι με τη μητέρα που αγωνίζεται να μεγαλώσει μόνη της τα παιδιά της;

Η υπόλοιπη Γραφή καθιστά σαφές ότι είμαστε εν Χριστώ και Αυτός μέσα μας, και ποτέ δεν θα μας αφήσει ούτε θα μας εγκαταλείψει, και ανεξάρτητα από το πού πάμε ή τι κάνουμε, είναι ακριβώς εκεί επίσης.

Μπορεί λοιπόν ένας μοναχικός Χριστιανός να είναι εκκλησία από μόνος του;

Προηγουμένως, εξετάσαμε το Ματθαίος 18:20, το οποίο ανακαλύψαμε ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ορίσει την Εκκλησία ως ελάχιστη συγκέντρωση δύο ή τριών ατόμων. Τι είναι λοιπόν η Εκκλησία; Δεν ορίζεται ως η φυσική συγκέντρωση ανθρώπων σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία, αλλά ως η πνευματική συγκέντρωση από τον Θεό όλων των πιστών εν Χριστώ.

Ωστόσο, δεν νομίζω ότι ένας άνθρωπος μπορεί να είναι εκκλησία, όταν είναι μόνος.

Εφόσον η εκκλησία είναι μια πνευματική συγκέντρωση, και δεν «πηγαίνουμε στην εκκλησία», αλλά η εκκλησία πάει μαζί μας, τότε όπου πάμε, πάει η εκκλησία. Ωστόσο, μία από τις πρωταρχικές λειτουργίες και σκοπούς της εκκλησίας είναι να είναι τα χέρια, τα πόδια και η φωνή του Ιησού στον κόσμο, κάτι που είναι αδύνατο όταν είσαι μόνος σου.

Πρέπει να υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι γύρω μας, για να είμαστε τα χέρια, τα πόδια και η φωνή του Ιησού.

Άρα, δεν μπορούμε να είμαστε μοναχικοί Χριστιανοί. Δεν μπορούμε να απομονωθούμε από τους άλλους ανθρώπους και να είμαστε εκκλησία μόνοι μας στο σπίτι.

Η απομόνωση από τους άλλους πιστούς δεν είναι ποτέ σοφή, και στην πραγματικότητα είναι αρκετά επικίνδυνη. Αν και θεολογικά, εξακολουθείτε να είστε «στην εκκλησία» ακόμα και όταν δεν είστε σωματικά με άλλους πιστούς, αυτό δεν σημαίνει ότι μπορείτε να λειτουργήσετε σωστά ως εκκλησία όταν δεν συνέρχεστε σωματικά με άλλους πιστούς.

Ενώ η εκκλησία είναι μαζί σας όπου κι αν πάτε, η εκκλησία δεν είναι μόνο ο Ιησούς κι εσείς. Όλοι οι πιστοί σε όλο τον κόσμο, και διαχρονικά είναι η Εκκλησία, και για να λειτουργήσουμε ως εκκλησία, πρέπει να αναζητήσουμε ευκαιρίες να συνερχόμαστε με άλλους πιστούς.

Jeremy Myers
συγγραφέας, πρώην ποιμένας

Διαβάστε επίσης:
Η εκκλησία των κτιρίων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια με προσβλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο δεν θα δημοσιεύονται.